Άιρτον Σένα, ο θρυλικός «The Magic»
Η περίπτωση του Άιρτον Σένα ουδέποτε ήταν, είναι ή θα είναι από τις λεγόμενες κοινές και συνηθισμένες.
Γι’αυτό και αντί να τον θυμηθούμε στην επέτειο θανάτου του (την Πρωτομαγιά του ’94), προτιμήσαμε να τον τιμήσουμε την ημέρα της γέννησής του, στις 21 Μαρτίου του 1960, ημέρα που θα έσβηνε τα 63 κεράκια του. Γιατί υπήρξε τόσο μεγάλος, σημαντικός και ταλαντούχος που ανήκει στην περιορισμένη ελίτ όσων ανθρώπων- ινδαλμάτων δεν θα πεθάνουν ποτέ στις μνήμες και τις συνειδήσεις μας. Παρέα με τους Έλβις Πρίσλεϊ, Τζιμ Μόρισον, Μπρους Λι, Μέριλιν Μονρόε, Πελέ και Ντιέγκο Μαραντόνα.
Από τους τρεις, τέσσερεις, το πολύ πέντε μεγαλύτερους πιλότους στην ιστορία της F1, ο Άιρτον Σένα ντα Σίλβα γεννήθηκε στο Σάο Πάολο από μία πλούσια οικογένεια που αφού αντιλήφθηκε αμέσως την κλίση του για τα αυτοκίνητα και την ταχύτητα του πρόσφερε τα κατάλληλα εφόδια για να γίνει αυτό που ο ίδιος, είχε ήδη αποφασίσει να γίνει. Τον έστειλαν, αρχικά για πλάκα, αλλά και γονική περιέργεια να συμμετάσχει σε αγώνα καρτ και, φυσικά, τους κέρδισε όλους! Αυτό ήταν και μάλιστα σε ηλικία μόλις 3 ετών.
Η ΑΔΥΝΑΜΙΑ ΣΤΙΣ ΣΤΡΟΦΕΣ ΚΑΙ Η ΑΓΑΠΗ ΣΤΟΝ ΘΕΟ
«Δεν υπάρχει στροφή όπου να μην μπορώ να προσπεράσω», έλεγε για τις στροφές που τόσο λάτρευε. Για τον Θεό «τίποτα δεν μπορεί να με χωρίσει από την αγάπη για τον Θεό», τσιτάτο από το γράμμα του Απόστολου Παύλου, προς τους Ρωμαίους (8.39). Αυτό, που μέσω της διαθήκης του είχε ζητήσει, όταν θα ερχόταν το μοιραίο να βρίσκεται πάνω από το μνήμα του. Όπως έγινε στο κοιμητήριο του Μορούμπι.
Ο Άιρτον Σένα ήταν μοναδικός, στην ταχύτητα, αλλά και στις αντίξοες συνθήκες, κυρίως κάτω από καταρρακτώδη βροχή. Στις στενές και κλειστές πίστες, όπως το Μόντε Κάρλο, το δυσκολότερο σιρκουί της F1 όπου διατηρεί, ακόμη και σήμερα το μοναδικό ρεκόρ των έξι νικών, εκ των οπίων οι 5 συνεχόμενες, από το ’89 έως το ’93. Επίτευγμα, για το οποίο είχε κερδίσει δικαίως το προσωνύμιο «The Magic».
Ο ΙΠΤΑΜΕΝΟΣ ΑΪΡΤΟΝ ΣΕΝΑ
Στα extreme sports, όπως Jet Ski ή το Mountain Bike, αν και το πραγματικό του χόμπι ήταν να πετάει, συχνά πυκνά μ’ ένα διθέσιο Mirage III που κάποτε χρησιμοποιούσε η βραζιλιάνικη αεροπορία. Είχε, φυσικά, αδυναμία και στις ωραίες γυναίκες. Κυρίως μοντέλα, με σημαντικότερες την Αντριάν Γκαλιστέου και την Κάρολ Αλτ, τελευταία σύντροφο της σύντομης ζωής του.
Ήταν όμως και ιδιαίτερα πολιτικοποιημένος, αλλά και φιλάνθρωπος. Το όνειρό του ήταν η δημιουργία μίας οργάνωσης που θα βοηθούσε τα φτωχά παιδιά να βρουν και να εξελίξουν την όποια κλίση τους, οργάνωση που τελικά ίδρυσε η αδελφή του Βίβιαν. Επαναλάμβανε συχνά ότι «είναι άδικο, οι πλούσιοι να ζουν σ’ ένα νησί που βρέχεται από έναν ωκεανό φτώχειας. Αναπνέουμε όλοι τον ίδιο αέρα, γιατί να μην έχουμε και ισάξιες ευκαιρίες;».
ΟΙ ΚΑΥΓΑΔΕΣ ΜΕ ΤΟΝ ΑΛΕΝ ΠΡΟΣΤ
Δεν είχε εχθρούς, παρά μόνο φίλους. «Η ζωή είναι πολύ μικρή και σύντομη για να έχεις εχθρούς», απαντούσε κάθε φορά που του θύμιζαν την σκληρή αντιπαλότητα που βίωσε με τον team- mate του Αλέν Προστ στα πέντε χρόνια παρουσίας τους στη Μακ Λάρεν. Σημαντικότερες στιγμές τους οι τσακωμοί τους σε Σουζούκα και Σαν Μαρίνο, όπου λίγο έλειψε να πιαστούν και στα χέρια.
Στην F1 έκανε το ντεμπούτο του το ’83, με την Τόλεμαν, από το ’85 έως το ’87 έτρεξε με τη Λότους και μετά στη Μακ Λάρεν, ενώ πρόλαβε για λίγους μήνες να βρεθεί και στο τιμόνι της μοιραίας Ουϊλιαμς.
Η ΜΑΥΡΗ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ ΤΟΥ 1994
Η ζωή του κόπηκε για πάντα την Πρωτομαγιά του ’94 κατά τη διάρκεια δυστυχήματος στην κλειστή, στροφή «Ταμπουρέλλο», στο γκραν- πρι του Σαν Μαρίνο που διεξαγόταν στην πίστα της Ίμολα. Παρά τις 4ώρες απελπισμένες προσπάθειες διάσωσής του και τη μεταφορά του με ελικόπτερο στο «Οσπεντάλε Ματζόρε» της Μπολόνια, ο θάνατός του ανακοινώθηκε επίσημα το ίδιο απόγευμα.
Στην F1, ως κληρονομιά άφησε το ταλέντο του, το θάρρος του, την επιθετική του οδήγηση, τα απίθανα προσπεράσματα, μαζί με 3 παγκόσμια πρωταθλήματα, 41 νίκες σε 162 γκραν- πρι, 80 φορές σ’ ένα από τα τρία σκαλοπατάκια του βάθρου, αλλά και το ρεκόρ, μέχρι τον ερχομό του Μίχαελ Σουμάχερ, των 65 πολ- ποζίσιονς.
Μαζί με τον Γερμανό, τον Αλέν Προστ, τον Ζιλ Βιλνέβ, τον Σεμπάστιαν Φέτελ και τον Λιούς Χάμιλτον θεωρείται αναμφίβολα ένας από τους κορυφαίους οδηγούς στην ιστορία του αγωνίσματος. Αν και σε δημοσκόπηση, στην οποία έλαβαν μέρος 217 πιλότοι, πρώην και νυν της F1, ο Σένα ψηφίστηκε ομόφωνα ως ο κορυφαίος οδηγός και ο ταχύτερος της Ιστορίας.
Κι όταν έχεις εισπράξει τέτοια αναγνώριση, πώς να μην συμπεριληφθείς στους «αθάνατους»;